İSTASYON
TEKNİĞİ
Bütün sınıfın her aşamaya( her
istasyonda ) katkı sağlaması yoluyla bir önceki grubun yaptıklarını ileri
götürmeyi öğreten, öğrenci merkezli bir yöntemdir.
İstasyonlar öğrencilerin eş zamanlı
olarak çeşitli öğrenme aktivitelerini gerçekleştirebilecekleri merkezlerdir.
Öğrenme istasyonları, sınıf tartışmalarını geliştiren yararlı bağımsız bir
çalışma sağlar. Öğretmenler sık sık öğrenme istasyonlarının sadece ilköğretim
öğrencileri için uygun olduğunu farz ederler ama daha üst sınıflardaki
öğrencilerde öğrenme istasyonundan yararlanabilirler. Öğrenme istasyonu,
öğrencilere yeni bir konu öğretmede en önemli öğretme stratejilerinden biridir.
İstasyon yönteminde bazen öğrenci bazen
de öğretmen belirleyici olabilir. Öğrenciler farklı hazır bulunuşluk
düzeylerine göre farklı öğrenme görevi ve aktivitesine yönlendirilecektir.
Böylece bir konuda kazanmış oldukları üzerinde durmayacak ve kendi açısından
boşa vakit geçirmemiş olacaktır. Öğrenci farklı aktivitelerle o konuda pratik
yapacağı gibi, bazen arkadaşlarına öğretebilecek bazen de o konuyla ilgili
proje hazırlayabilecektir. Her ne kadar otuzu aşkın mevcudu olan sınıflarda, bu
tür yöntemlerin uygulanmasında zorluklar varsa da öğretmen sınıfın yarısını
gözlemci yaparak bu zorluğu aşabilir.
İstasyon tekniğinde; sınıfın tamamı 3, 4, 5 ya da daha fazla
istasyona bölünür. Bu istasyonlar; örnek olay, neden-sonuç değişkenlerini
yazma, slogan yazma, afiş hazırlama, şiir, öykü yazma gibi istasyonlar
olabilir. Her istasyona gidecek öğrenciler belirlenir. Tüm öğrenciler görev
alır. Her gruba bir gözlemci ya da istasyon şefi atanır (Bu işi öğretmen de
üstlenebilir). Şef, gruba kılavuzluk yapar, iş bitince ürünleri toparlar.
Gruplar, istasyonlara dağılır; her grup, gittiği istasyonda 10 dakika çalışır.
Süre sonunda gruplar yer değiştirir. Tüm grupların tüm istasyonlarda çalışması sağlanır.
İstasyona gelen her yeni grup, bir önceki grubun bıraktığı yerden devam eder.
Süre sonunda tüm grupların ürünleri toparlanır. Yapılan çalışmalar sergilenir;
şiirler, öyküler okunur; afişler asılır.
Yararları:
·
Öğrencilerde ilgi ve
güdülenmeyi artırır, özgüven duygusunu geliştirir.
·
Çekingen öğrencilerin
öğretim sürecine aktif olarak katılımını sağlar.
·
Tüm sınıfın katıldığı
birikimli bir ürün ortaya konulur.
·
Etkinlik temelli bilgiler ve
beceriler kazanılmasını sağlar.
·
Öğrencilerde işbirliği,
yaratıcılık, başlanmış bir işe katkı getirme ya da işi bitirme, özel
yetenekleri ortaya çıkarma, kurallara uyma, iletişim gibi yetenek ve becerileri
geliştirir.
Sınırlılıkları:
·
İstasyon daha çok sınıf içi uygulamadır. Ama tüm
sınıfta uygulamak zordur. Çünkü sınıfta gürültü, kargaşa gibi durumlar
olabilir. İstasyon sınıf dışında kurulursa bu öğrenme merkezini ve öğrencileri
denetlemek zordur.
·
Gruplardaki bütün öğrencilerin etkin olmasını
sağlamak güçtür.
Öğrenme İstasyonları:
Bir
öğrenme merkezi, öğrencilerin zorunlu ya da seçmeli bazı etkinliklerde
bulunduğu bir odadadır. Bu merkezlerde öğrencilerin gereksinim duyduğu kitap, bilgisayar,
fen deneyi, ses kayıt ve benzeri araç ve materyaller bulunur. Öğrenme merkezleri ya da
öğrenme istasyonları olarak adlandırılabilen
bu ortamlar, öğrencide yeni öğrenmeler sağlayabildiği gibi daha önce öğrenilenlerin pekiştirilmesine de fırsatlar tanır. Öğrenme istasyonu özel bir bilgiyi ya da
beceriyi öğrencilere kazandırmak
için öğrencilere fırsat verir. Öğrenme
istasyonu sık sık sınıf dışında bulunur. Öğrenciler gerçek dünyayla iletişim halinde becerilerini ve bilgilerini
gerçekleştirirler. İnsanlar çoğunlukla farklı fikirlere ve düşünceler
sahiptirler ve bu gerçek durumun nasıl olduğunu anlamaları açısından öğrenciler için çok yararlı olacaktır.
Öğrenme İstasyonlarının
Uygulama Aşamaları:
1.
Öğrenme
istasyonundaki çalışma sınıftaki çalışmalardan önce olmalıdır ve bu çalışmanın
sonuçlarını ve yansımalarını konuşmak için yeterli ders saati ayrılmalıdır.
2.
Öğrencilere
araştırma için gerekli kaynaklar hazırlanmalı ve yol göstericisorularla
öğrencilerin konuyu öğrenmeleri sağlanmalı ve araştırma yapmak için cesaretlendirilmelidir.
3.
Öğrenmenin
en önemli kısmının, öğrencilerin dışarıda araştırma yaptıkları ve tecrübe
edindikten sonra gerçekleştiği unutulmamalıdır.
Çalışma Yapmanın Zorlukları
Öğrenciler
normal olarak sınıfın dışında ders islemekten mutludurlar ama bu durum öğrenme
istasyonunda onların motivasyonunu düşürmemelidir. Öğretmenler öğrenme istasyonu için bir
yer seçerken ve öğrencilerin burada çalışmalarını planlarken, dışarıda
çalışmanın zorluklarının farkında olmalıdırlar. İçinde bulundukları durum, kitaplarda bir
şey araştırmaktan çok farklıdır ve öğrencilere araştırmaları için gerçek dünyanın
kaynakları yardımcı olacaktır.
uygulamak istediğim güzel bir teknik. teşekkürler...
YanıtlaSilBilgilendirdiğin için teşekkürler, güzel bir çalışma olmuş.
YanıtlaSilEtkinlik temelli ve işbirlikli öğrenmeyle ilgili güzel bir teknik ayrıca öğrenciler açısından ilgi çekebilir teşekkürler..
YanıtlaSil